Mannheim

Blog  Maj (2)

Min blog: Jeg blogger om livet, samfundet, hverdagen, arbejdsmarkedet, det private og det offentlige og meget andet jeg tænker på

I denne måned synes jeg bare dagene er fløjet afsted. Tiden har været helt ustyrlig og jeg kan ikke rigtig finde ud af om tiden har arbejdet for mig eller imod mig. Den 12.Maj er min fødselsdag, og i denne måned fyldte jeg 42 år. Fødselsdage har det jo med at være meget forskellig fra person til person, nogle går meget op i den, andre går lidt og nogle går slet ikke op i den, jeg kender typer i alle kategorier. Da jeg fyldte 40 år havde min bedre halvdel, Karen, sørget for et overraskelsesarrangement hvor mine venner fra universitet var inviteret, uden at jeg anede noget som helst. Denne gang ville hun også overraske med et eller andet, men jeg måtte melde fra forud, idet jeg havde eksamener i udlandet. Jeg har færdiggjort en kandidatgrad i Sociologi på (KU) men jeg har også kærlighed til andre discipliner (eksempelvis antropologi, historie, jura, filosofi, psykologi, religion mm), så jeg kunne ikke sige fra da en gruppe blandet med venner og min fætter foreslog at vi tager en Master in art på et universitet i Tysklands Mannheim. Da vi er tilmeldt på fjernstudie, og kan tage uddannelsen via at deltage i eksamener, 2 gange om året, og studere hjemmefra, valgte jeg at slå til, fordi den som model passer mig. Eksamensdagen var naturligvis valgt på min fødselsdag, altså d. 12.Maj, så der røg den traditionelle fødselsdag for mig i denne omgang. Istedet for sad jeg på toppen af et hotel i Mannheim, præcis 9.sal og kiggede ud af hotelværelsets smukke udsigt ( jeg har en svaghed for højder, jeg kan ikke stå for udsigten) i den brandvarme vejr, og forberedte mig ved at læse op på de tre bøger som var opgivet som pensum, noter mm. Jeg har tit hørt at jeg har et stort videbegær og det siger de forskellige sjove personlighedstests også, at videbegær kommer som en af mine topstyrker, så der må være noget om det. Det fedeste var at jeg på universitetet fik at vide, at jeg kunne nøjes med at tage en pre-master på 1 år (bestående af 12 udvalgte bachelor fag, der svarer til x-antal ects points), og derefter kunne jeg så tage en Master of art på 2 år. Takket være min universitetsgrad i Sociologi, hvilket egentlig er super fedt for mig.

Vi var som gruppe ankommet kl. 11 på hotellet i Mannheim, men måtte først tjekke ind kl. 14 og eksamen var allerede et par timer efter. Ugerne op til, havde jeg læst en del,men ikke så jeg var tilfreds, faktisk langt fra. Men jeg fik samlet de sidste tråde, og gik til eksamen et par timer senere. Det kan godt lyde lidt underligt, men jeg elsker faktisk eksamener, og bliver sjældent nervøs på en ubehagelig måde.Eksamen der skulle vare tre timer, 1 time per fag, sluttede ret kort tid efter for mig, jeg blev færdig med alle tre eksamener på samlet set 40 min. Censoren skævede da også lidt til mig, og sagde : Du mangler vist ikke hastighed. Det dejlige var at jeg egentlig følte at alle spørgsmålene blev besvaret efter bedste evne og at jeg nu kunne komme ud og nyde gaderne og en kop cafe. Om aftenen sad vi på en lækker tyrkisk restaurant og spiste lammekød efter bedste opskrift, og da vi var hjemme på hotellet var vi også fuldstændig drænede, vi havde været vågne siden kl.3 natten før, vi tog flyet om morgenen og nu var det hurtigt blevet nat igen. Det var alt i alt en meget fed tur, med masser af eksamener, rejse og et egentlig okay Hotel, taget prisen i betragtning, så hvis du skulle komme forbi Mannheim, kan du godt vælge Excelsior Hotel i Ludwigshafen, og helst bosætte dig højt oppe, udsigten var kanon. Service var okay, værelserne er pænt store og rummelige og prisen, 50 euro per overnatning. Du behøver ikke tage en eksamen, eller fejre fødselsdag på denne måde, men fødselsdag kan også fejres på denne måde- det fedeste var at sidde og læse til eksamen og tænke, der er stadigvæk meget at lære i livet endnu sålænge vi har et åbent sind og viljen til at lære nyt og evnen til at frigøre os for uvidenhed og fordomme og heldigvis for det! Ellers ville det hele være for kedeligt.

Ny bog på vej
"Tyrkiets 9/11 - De blodige og lange 22 timer d. 15 Juli 2016"
- Det militære kupforsøg

Følg med. Ønsker du udpluk af bogen i digital version, så tilmeld dig.